donderdag 13 augustus 2015

Dag 20: Schoolbezoek in Botswana

Na een nacht in een kuil sta ik redelijk geradbraakt op. Henk functioneert iets beter, zijn kuil was minder diep. Vanavond ruilen!
We ontbijten rond 8 uur. Middenin het restaurant staat een mooie verzameling van oma’s emaillen pannen gevuld met yoghurt, cornflakes, muesli en vers fruit. Omdat het donderdag is, mogen we ook een gebakken ei.
Onze gids zit al klaar om te vertrekken. Best vreemd dat hij met ons mee kan gaan naar de school, maar dat er geen gids is voor die village tour. De school staat namelijk in die village. Wij verbazen ons nergens meer over en stappen in de auto naar Gweta.
Gweta telt 7000 inwoners en er zijn twee basisscholen. De school die wij bezoeken heeft 550 leerlingen en bestaat uit een aantal losse gebouwen van twee lokalen die op ruime afstand van elkaar staan. De wc’s staan aan het eind van het terrein en het is er een komen en gaan van kinderen. Als je hier naar de wc moet, ben je er dus echt even uit.


Eerst maken we kort kennis met de directeur. Bij haar kantoor hangen de schoolthema’s die de komende maanden in de klassen aan de orde moeten komen. Een soort Botswaanse kanjertraining, maar ook lessen over het voorkomen van Aids, persoonlijke hygiëne, alcoholmisbruik, diefstal, ruzie voorkomen en zuinig zijn met water. Mooi is ook de poster van de rechten van het kind die ernaast hangt.


We bezoeken een groep 4, grade 2 in Botswana. In de klas zitten 41 kinderen, kort op elkaar in groepen van 8 à 10 kinderen. Opvallend is dat er vooral veel jongens in de klas zitten. Sommige kinderen hebben hun winterjas nog aan (buiten is het 25 graden). De meeste kinderen dragen schooluniformen, verplicht op alle scholen hier.


Boeken zien we niet. Alle lessen komen vanaf het schoolbord of het prikbord. Op het schoolbord staan de adviezen voor de persoonlijke hygiëne, het thema van deze week: was je voeten, draag schoenen, houd je nagels kort en schoon. De kinderen moesten dit gisteren overschrijven in hun schrift. Omdat een heel stel nog niet klaar is, gaan ze daar vandaag mee door. Leerlingen die al wel klaar waren, zitten te wachten.
De juf neemt alle tijd voor ons en beantwoordt alle vragen die we stellen. Zo nu en dan roept ze een keer dat het stil moet zijn, maar eigenlijk is dat amper nodig. Geen kind rent van zijn plaats en het is erg rustig in de klas. De juf vertelt dat 41 kinderen best veel is, maar dat dit vooral komt omdat er veel kids zijn die thuis problemen hebben of die wees zijn omdat de ouders zijn overleden aan aids. De leerkracht heeft hierover contact met sociaal werkers die de kinderen dan begeleiden.
Lezen, schrijven, Engels en rekenen zijn de vakken die in groep 4 gegeven worden, buiten de thema’s die ik eerder noemde. Dat deze thema’s op school onderwezen worden, komt omdat ouders dit zelf nog maar weinig doen volgens de leerkracht. Opvoeden is nu meer een taak van de school. Mooi is er de juf ook aan kunstonderwijs doet. Vol trots laat ze grote vellen papier zien, waarop de kinderen afdrukken hebben gemaakt van bladeren, vruchten en hun eigen vingers.  

We bekijken de keuken van de school, waar vijf mensen bezig zijn om broodjes te smeren voor de lunch. De broodjes staan in emmers klaar, met voor elk kind een pakje melk, en worden door kinderen uit de groepen opgehaald.


Alle leerlingen ontbijten om 6:30 uur op school. In de keuken staan enorme elektrische pannen waarin pap wordt gemaakt. Om stroom te besparen, worden deze pannen alleen in de regentijd gebruikt. In de andere maanden wordt de pap buiten gemaakt. 


Elke leerling moet elke dag een tak of stuk hout meenemen. Met 550 takken kan zo buiten een groot vuur gemaakt worden.

In grade 6, groep 8, zitten kinderen 40 leerlingen – ook hier vooral jongens. De leerkracht is een vrolijke dame die, net als die van groep 4, alle tijd voor ons neemt. In deze klas heeft, in tegenstelling tot groep 4, elke leerling zijn eigen tafel. Boeken zijn hier wel, maar ook hier veel les van het prik- of schoolbord. Op het moment dat wij er zijn, zijn de leerlingen bezig met een soort oefentoets: multiple choice vragen over Botswana (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur). Aan het eind van het schooljaar moet ook hier een eindtoets worden gemaakt. Niet om de kwaliteit van de school te beoordelen, maar om te zien wat een leerling zoal weet. Doen ze goed hier … ;)  


De juf is erg geïnteresseerd in het onderwijs in Nederland. Hoeveel kinderen heb ik in de klas, welke vakken geef ik en doe ik helemaal niets aan dans? ik vertel dat wij gymnastiek hebben, dat is in Botswana geen schoolvak. Ik geef haar het adres van het tekenlessenblog en ze belooft zeker te gaan kijken.


Na deze groep 8 gaan we nog even naar het hutje dat op het terrein is gebouwd. Het is bedoeld voor de geschiedenislessen: een hutje gemaakt van palen en stenen, bij elkaar gehouden door een mengsel van koeienpoep en zand. Ook de muurtjes eromheen, met ingebouwde zitplaatsen, zijn zo gemaakt. Binnen een kast van hetzelfde materiaal, een vuurplaats en een bed van bamboepoten met een matras van leren stroken. Wij herkennen ons Flinstone-huisje! Ook al is ons huisje van beton, het is gemaakt naar de traditionele bouw van de hutten in Botswana.



’s Middags nestelen we ons met een boek aan het zwembad en maken we een rondje langs de baobap-bomen. 





’s Avonds eten we weer in het restaurant. Het is stukken minder druk dan gisteren, dus we hoeven geen uur te wachten nu. En de steak die we kiezen, smaakt vele malen beter dan de laffe vegetarische groentecurry van de dag ervoor. Helaas, ‘we’re out of cream, the truck will arive tomorrow’, dus de Irish coffee is vandaag zonder slagroom. Never mind, ’t gaat immers om de whisky.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen