zaterdag 8 augustus 2015

Dag 15: Game drive en boot cruise

Zonsopkomst vanaf het balkon
Na het ontbijt vertrekken we met gids Lennox voor een game drive in het  Mudumo National Park. We zijn de enigen en hebben daarom een private guide vandaag. ’s Ochtends is het nog erg koud, dus lange broek en jas aan. In de loop van de dag wordt het in het binnenland altijd tussen de 25 en de 30 graden.

We varen eerst met een bootje tussen de rietstengels van de Kwandorivier naar een plek waar de jeeps staan. Mooie gekleurde vogeltjes onderweg, maar daar hebben wij niet zoveel mee en de ingewikkelde namen die Lennox allemaal noemt, kunnen we niet eens onthouden! De rivier staat erg laag; dit is zichtbaar aan de oevers. Zeker een meter lager dan normaal zou zijn. Drie jaar amper regen is de oorzaak.

Het Mudumo NP bestaat deels uit open savanne en deels uit wetlands. Er zouden veel olifanten zitten, maar die laten zich vandaag niet zien. Blijkbaar is het voor hen ook weekend.
Lennox legt uit waarom bepaalde gebieden verbrand zijn: dit is gecontroleerde brand, bedoeld om het gras weer te laten groeien dat de buffels eten. Buffels zien we inderdaad. Imposant grote beesten, die ons argwanend aan staan te kijken.

Verder zien we waterbokken en een heleboel bavianen (een van ‘the ugly five’ volgens de gids!).

Aan de rivier drinken we het drankje dat bij elke gamedrive hoort. Omdat we geen medereizigers hebben, kunnen we al onze vragen aan Lennox stellen. Over het leven in Namibië, hoe dingen geregeld zijn enz. Hij vertelt dat de regering heeft bepaald dat lodge-eigenaren bij wet verplicht zijn hun goederen en diensten af te nemen bij de community. Dit betekent dat er voor de plaatselijke bevolking werk is als er een lodge in de buurt is en zij dus direct meeprofiteren van het toerisme. Goed systeem.

De terugweg gaat weer met de boot. Opeens zien we in het riet de reusachtige kop van een nijlpaard tevoorschijn komen. We schrikken, maar blijkbaar schrikt het beest nog harder van ons, want hij weet niet hoe snel hij terug moet duiken het riet in. Direct achter hem aan volgt hippo nummer twee. Het is een vreselijk komisch gezicht, die twee over elkaar heen tuimelende nijlpaarden die wegschieten alsof ze betrapt zijn op iets wat niet hoort!

’s Middags is er een riviersafari. Nu zijn we niet alleen, er gaan zelfs twee boten tegelijk weg. Wij zitten in een klein bootje, dezelfde als die van vanochtend, met een Engels en een Duits echtpaar. Beide stellen zijn fanatieke vogelaars, want bij elke Namibische mus moet de boot afmeren. Blijkbaar een lastig klusje, vogels fotograferen. Dan kun je nog zo’n grote toeter op je toestel hebben, op het moment dat de toeter klaar is voor de perfecte plaat is het vogeltje al lang verdwenen.

Alweer een Namibische mus?
Qua wild is er die middag weinig te beleven. Twee wegschietende krokodillen en wat gesputter van nijlpaarden, maar het is niets in vergelijking met wat we vanochtend op het water zagen. Daarbij een gids die zeer zwijgzaam is en alleen iets zegt als hem iets gevraagd wordt – dat kan anders!

Desalniettemin is de boottocht prachtig. De wegzakkende zon levert mooie kleuren op, de reflecties van het riet in het water zijn super en de sundowner van vandaag bestaat een heerlijk koud pilsje en een schaal met hapjes. Daar sta je dan, op 9 augustus om half 6, met een aantal volkomen onbekende mensen te genieten van je biertje aan de Kwandorivier in Namibië!

De boot meert weer aan bij de lodge als het al donker is. Bij de aanlegplaats staat iemand met een glaasje sherry. Old school drankje, wel lekker! We kunnen meteen aanschuiven in het restaurant, waar vanavond o.a. een oryx-stroganoff klaar staat. Erg lekker!

Op ons eigen terras nemen we nog een wijntje, maar helaas is Harry de Hippo er vanavond niet. Wel is er de onvoorstelbaar gave sterrenhemel, met vallende sterren. Nee, die wens, die vertellen we niet.