dinsdag 11 augustus 2015

Dag 18: Victoria Falls

Vandaag gaan we naar de Victoria Falls. Het is niet zo vroeg als gisteren, maar wel te vroeg om te kunnen ontbijten. Kwart voor 7. Gelukkig staat er al wel yoghurt, daar moeten we het maar even mee doen.
We worden opgehaald door een chauffeur, Hoops, die ook nog Denen ophaalt op een camping in Kazangula.
Vandaag weer een boel grensperikelen, maar we komen dan ook in drie landen. De eerste hobbel is geen probleem: het verlaten van Botswana. We krijgen een exit-stempel en rijden naar stop nummer 2, de toegang tot Zimbabwe. Hier is de rij langer. Er zitten drie mannen in uniform achter de balie. Een van hen doet niets en kijkt wat verveeld op zijn computer. Nummer twee casht 30 dollar per persoon voor een visum. Hiervan schrijft hij een bonnetje in een old school boekje met carbonpapier – naam, paspoortnummer en het betaalde bedrag. Zo ontstaan er drie bonnen die dan weer een voor een met een stevige klap gestempeld worden. Mannetje drie scant de paspoorten en plakt er een prachtige sticker in met daarop ook weer een stempel.
We hebben pech dat een gezin voor ons met eigen auto Zimbabwe in wil. De meeste mensen huren een private driver omdat ze alleen naar de Victoria Falls willen. Minstens een kwartier duurt het afhandelen van gezin plus auto en de rij zuchtende Europese wachtenden groeit tot ver buiten het douanehokje.
We stappen weer in de auto voor fase 3: het afgeven van het gestempelde bonnetje waaruit blijkt dat we echt betaald hebben. En dan gaat de poort open. Een mooie ouderwetse grensafscheiding met verzwaard eind, handmatig bediend. Those were the days.
Dan zet Hoops de sokken erin. Ondanks de aangegeven maximale snelheid van 80 km per uur, knalt hij met een vaartje van 130 km door het Zimbabwaanse nationale park zodat we om 9 uur op een parkeerplaats bij de Victoria Falls staan, die hier overigens Vic Falls worden genoemd.
Entree van het park is opnieuw 30 dollar en ook voor de plattegrond (formaat flyer) moet betaald worden. Regenjassen zijn te huur, maar die hebben we zelf bij ons.

We gaan eerst naar het beeld van Livingstone, de Schotse ontdekkingsreiziger die de watervallen als eerste Europeaan zag en zo onder de indruk was dat hij ze naar de Engelse koningin vernoemde. Hierna volgen we het pad dat langs de watervallen loopt.
De Victoria Falls zijn een van de zeven natuurlijke wereldwonderen, waar ook de Grand Canyon en de Hymalaya onder vallen. Over een breedte van 1700 m stort de rivier de Zambezi zich hier in een kloof van 108 m diep. Het pad langs de watervallen loopt door een regenwoud van 2 km lang en 100 m breed, het enige dat er in Zimbabwe te vinden is en zijn bestaan te danken heeft aan de 3200 mm regen die hier jaarlijks valt als gevolg van de opstijgende damp van de waterval.

Over de schoonheid van de watervallen hoeven we weinig te vertellen, daar zijn alle superlatieven te matig voor. Als twee kleine kinderen lopen we al oh-end en ah-end langs die enorme watermassa met het fototoestel in de aanslag. Het naar beneden donderende geweld veroorzaakt een enorme mistwolk en op sommige viewpoints regent het echt! Onze eerste Afrikaanse regen.

De meeste viewpoints hebben hekjes (geweven takken!), maar bij Danger Point staat niets. Betreden op eigen risico. Het is een partij natte rotsen van waaraf je een geweldig uitzicht op de diepte onder je hebt. Met samengeknepen billen maken we er onze eerste echte selfie, net als al die andere toeristen die er overigens vaak zo’n handige stok voor hebben.

Vanaf de laatste uitzichtplek zien we de beroemde Victoria Falls Bridge over de Zambezi, waar bungeejumpers  zich luid krijsend in de diepte storten.

Terug naar de uitgang bezoeken we de viewpoints in omgekeerde volgorde nog eens. De zon staat wat hoger en is niet meer volledig verdwenen in de mist. Het geeft een ander licht op de watervallen, maar de beroemde regenboogfoto’s gaan wij niet maken.

Devil's Cataract
Dan maar koffie in Rainbow Café. Echte koffie!

De chauffeur rijdt ons naar de brug. Deze is in 1905 gebouwd en is onderdeel  van de treinverbinding tussen Kaapstad en Cairo. Hij verbindt de landen Zimbabwe en Zambia, de grens ligt midden op de brug. Om er overheen te mogen lopen, hebben we een dagpas nodig. Onze douane-angst is hier niet nodig, want we krijgen vlot een briefje met een stempel.
De afstand tot de brug door het niemandsland tussen Zimbabwe en Zambia is nog een heel eind zo in de brandende zon. Auto’s komen amper over de weg, wandelaars en fietsers des te meer. En dat wat hier op een fiets past, daar huren wij een aanhanger voor.

Vanaf de brug hebben we weer zicht op het laatste stukje van de waterval en de boiling pot waar nu ook mensen op bootjes te zien zijn. We zien de ijzingwekkende sprongen van de bungeejumpers van dichtbij, bekijken de zipliners die aan een ijzeren kabel over het ravijn suizen en staan natuurlijk met een voet in Zimbabwe en de andere voet in Zambia.

Met het gestempelde briefje in de aanslag gaan we terug. We worden naar een restaurant in Victoria gebracht voor de lunch. Victoria is een overduidelijke toeristenplaats. Souvenirwinkels, aanbieders van spannende watervaluitjes, restaurantjes en hotels bepalen het straatbeeld. We eten een broodje en pas dan ontdooien de stugge Denen iets en vertellen over de mooie dingen die wij nog in Botswana gaan zien.
Na de craft market, waar vooral heel veel houtsnijwerk en beeldjes staan, rijden we terug naar onze lodge. Het was een lange dag, maar het beeld in ons hoofd zullen we nooit vergeten.

Main Falls
’s Avonds halen we onverantwoord voedsel bij KFC en hangen heerlijk op ons terras.